Thursday, 2 August 2012

Model Kompetensi Emosi Goleman (2002)


Model Kompetensi Emosi Goleman(2002)

Model Kompetensi Kecerdasan Emosi yang dibina oleh Goleman sendiri mengandungi ciri-ciri yang berbeza dengan Model Inventori Kompetensi Emosi dibina dengan kerjasama Boyatzis. Antara ciri perbezaan dalam dua model itu ialah: Goleman menggunakan pengurusan hubungan sebagai kemahiran sosial di bawah kompetensi kecerdasan emosi sosial. Selain itu, modelnya menggunakan anak panah untuk menunjukkan aliran kompetensi sebagai perhubungan antara komponen-komponen aspek personal dengan aspek sosial.
Menurut Goleman, kecerdasan emosi merupakan suatu keupayaan untuk mengenal perasaan sendiri dan orang lain, memotivasikan diri sendiri serta menguruskan emosi dengan baik ketika berhubung dengan orang lain. Definisi yang diberikan oleh Goleman cuba menerangkan kebolehan-kebolehan lain selain daripada kecerdasan akademik yang dianggap sebagai pelengkap kepada kebolehan kognitif yang diukur melalui IQ. Dalam menerangkan konsep kecerdasan emosi, Goleman (2002) membahagikan kecerdasan emosi kepada lima komponen utama iaitu tiga komponen yang pertama berbentuk kompetensi emosi dan dua komponen berbentuk kompetensi sosial. Lima komponen tersebut adalah mengenali emosi diri sendiri, mengatur emosi diri sendiri, memotivasikan diri sendiri,mengenal emosi orang lain dan membina hubungan.

Komponen pertama iaitu mengenali emosi diri sendiri bertujuan agar seseorang itu dapat merasai apakah keadaan emosinya pada waktu itu berupaya untuk membuat keputusan yang rasional, mempunyai penilaian yang realistik serta mempunyai 3 keyakinan diri sendiri yang kukuh.Tiga subkompetensi yang dikenalpasti ialah kesedaran emosi, ketepatan menilai diri sendiri dan keyakinan kendiri. Komponen kedua ialah kebolehan mengatur emosi serta keupayaan menangani kehidupan dan psikologi diri sendiri dengan lebih terkawal. Terdapat enam subkompetensi iaitu kawalan kendiri, amanah, penyesuaian, rajin, amanah, inisiatif dan oreantasi pencapaian .Bagi Goleman, mereka yang cerdas emosinya dapat mengendalikan emosi diri sendiri dan dapat menggiatkan lagi kehidupan dalam mencapai matlamat hidup, lebih berhemah dan dapat mengawal sesuatu keinginan yang mendesak. Selain itu, beliau juga menegaskan bahawa peraturan emosi diri sendiri yang baik dapat membantu seseorang mengawalperasaan kebimbangan, kemarahan dan dorongan dari melakukan tingkah laku yang tersasar.Disamping itu, ia juga berkeupayaan mengembalikan emosi ke arah yang lebih positif setelah berhadapan dengan sesuatu ujian atau halangan.

Komponen ketiga ialah berkaitan dengan keupayaan untuk menggerakkan dan mendorong diri sendiri untuk bertindak atau disebuts ebagai motivasi. Terdapat empat subkompetensi yang berkaitan iaitu dorongan, pencapaian,komitmen, inisiatif dan optimisme. Individu yang mempunyai emosi yang cerdas berupaya untuk bertindak, mengambil inisiatif dan berusaha ke arah pencapaian matlamat hidup.Kebolehan ini membantu seseorang itu untuk meningkatkan diri ke arah yang lebih maju dan berupaya bangkit dari kegagalan.
Seterusnya, komponen keempat dalam model Goleman ialah empati iaitu keupayaan untuk memahami dan merasai apa yang orang lain rasakan serta dapat mewujudkan hubungan yang baik dengan setiap lapisan masyarakat. Selain itu, kanak -kanak yang berusia dua tahun sudah mula dapat memahami perasaan teman yang sedang menangis. Keupayaan dan kemahiran sedemikian boleh membantu seseorang mewujudkan suasana hubungan yang baik dengan semua orang. Kemahiran ini dapat memberikan panduan kepada seseorang mengenai perbuatan, tutur kata dan perasaan yang akan disusuli kemudian.

Komponen kelima ialah kemahiran sosial iaitu melibatkan pengendalian emosi bagi mewujudkan dan membina hubungan sosial yang baik. Seseorang yang cerdas dikatakan berupaya mengurus dan memahami situasi serta emosi orang lain dengan tepat. Kebolehan ini akan dapat membantu seseorang berinteraksi dengan baik.Disamping itu, kebolehan juga membolehkan seseorang mempengaruhi dan merundingkan masalah dalam menyelesaikan sesuatu konflik. Selain itu, kemahiran sosial juga untuk mengurus perhubungan antara perseorangan melibatkan usaha memahami emosi dan bagaimana untuk menyesuaikannya semasa membina perhubungan dengan orang lain.Terdapat lapan subkompetensi yang mewakili kompetensi ini iaitu pengaruh, komunikasi,pengurusan konflik, kepimpinan, pemangkin perubahan, menjalin ikatan, bersatu,bekerjasama dan keupayaan berkumpulan.

Setelah melalui proses pemantapan dalam kerangka konseptualnya, Goleman merangkumkan beberapa elemen kepada empat dimensi iaitu dua kompetensi emosi atau personal dan dua kompetensi sosial. Keempat-empat dimensiini diperlukan oleh seseorang yang mempunyai kecergasan emosi dan menggunakannyamengikut masa yang sesuai. Empat dimenasi utama yang dikenalpasti adalah kesedarankendiri, pengurusan kendiri, kesedaran sosial dan kemahiran sosial. Dimensi pertama iaitukesedaran kendiri merangkumi pengukuran terhadap kesedaran emosi kendiri, ketepatanpenilaian kendiri dan keyakinan. Seterusnya, dimensi kedua berkaitan dengan pengurusankendiri iaitu mengandungi kawalan kendiri, amanah, berhemah, penyesuaian, orientasipencapaian dan inisiatif. Dimensi ketiga pula berkaitan dengan kesedaran sosial,memasukkan empati, kesedaran organisasi dan orientasi perkhidmatan. Dimensi terakhir ialah kemahiran sosial iaitu kebolehan bekerjasama dan berkumpulan, membantu rakan,kepimpinan, pengaruh, komunikasi, pemangkin perubahan, pengurusan konflik dan menjalinkan hubungan. Secara keseluruhannya, Goleman juga percaya model kecerdasanemosi yang diutarakannya merupakan satu model psikologi yang positif kerana ia dapatmembantu menyelesaikan banyak masalah dalam kehidupan seharian. Model tersebut juga menjanjikan satu agenda sainstifik kerana berupaya mengkaji spektrum mekanisme psikologiyang lebih luas dalam kehidupan, pekerjaan, kekeluargaan dan masyarakat.

No comments:

Post a Comment